/* ---Adding Jquery JavaScript Plugin--- */

Monday 22 October 2012

Pin It

Penyusuan Susu Ibu: Supplement VS. No Supplement

Mother breast feeding her baby girlJumaat ini kita semua akan menyambut Hari Raya Aidiladha. Jadi bila bercakap tentang Aidiladha, mesti teringat korban. Korban ini maknanya sangat besar dan pengorbanan seorang ibu tidak terhitung dengan jari dan tidak ternilai dengan wang ringgit kan. Bagi ibu-ibu yang menyusukan anak, saya yakin banyak perkara anda sudah korbankan termasuk wang ringgit , masa rehat dan masa tidur untuk sesi pumping. InsyaAllah setiap titisan susu yang masuk ke mulut anak adalah pahala buat ibu semua.

Bercakap tentang pengorbanan wang ringgit, saya nak bercerita sikit tentang isu supplement. Benarkah kita perlukan supplement dalam proses penyusuan susu ibu ni? Antara supplement yang sangat berkesan dan sudah membantu ramai breastfeeding mom di luar sana tentunya supplement Shaklee kan. Sejak kebelakangan ini saya sering terbaca forum2 atau kumpulan2 sokongan untuk breastfeeding mom yang sangat anti-supplement. Sedih pun ada tapi saya faham kenapa mereka begitu. Saya tak nafikan kadang kala ada pengedar yang terlalu ghairah menjual, promote bagai nak rak, tabur janji2 manis tapi apabila ibu tak dapat kesan yang mereka mahu, pengedar tak bagi konsultasi dan bimbingan yang betul. Inilah yang salahnya. Bukan supplement yang salah atau tak berkesan. Senang kata kalau anda nak cuba supplement Shaklee, pilihlah pengedar yang mampu bagi panduan makan yang betul dan konsultasi.

Malah ada yang pernah bertanya pada saya, betul ke perlukan supplement banyak2 ni? Atau strategi bisnes je? Kecik hati dengar tapi saya faham kenapa anda begitu. Jawapan saya mudah je. Jika anda mampu dapatkan semua vitamin, mineral dan zat2 selengkapnya dari makanan harian anda, betul anda tidak perlukan supplement. Tetapi jika anda rasa tidak boleh dan percayalah ramai orang tidak mampu amalkan diet seimbang setiap hari, mungkin supplement adalah alternatif terbaik anda. Lagipun supplement bukan untuk susu sahaja tapi juga kesihatan ibu sendiri. Tiada paksaan di sini. Tepuk dada tanyalah selera sendiri.

Dari pihak saya sendiri, kesibukan kerja kadang2 buatkan saya makan ikut sempat je. Jadi saya pilih supplement apatah lagi pernah suatu masa saya stop pengambilan suppelemnt selama lebih 1 bulan. Saya cuma ambil ESP untuk penyusuan. Hasilnya bila bawa baby pergi check-up di klinik, dalam masa 1 bulan berat baby naik 0.45kg je. Hairan sebab susu ada. Bila nurse cakap mesti susu ibu kalau pump cair kan. Tu tanda susu kurang khasiat. Jadi kuranglah khasiat yang baby dapat sebab tu berat naik sikit je. Masa tu Allah saja yang tahu rasa bersalah sangat dengan baby. Ini semua sebab ibu malas. Terus sambung semua supplement balik dan Alhamdulillah check-up bulan seterusnya berat baby terus naik 1.2 kg. Itu bab berat. Tak masuk lagi masa mula-mula sambung balik supplement sedar tak sedar Miss B terasa penuh. Kata husband "tu laaa...kan dah cakap"... Jadi ya, saya seorang breastfeeding mom dan saya pilih supplement.

 

Bagi breastfeeding mom yang berkira-kira nak ambil supplement atau yang sedang ambil supplement tapi kurang puas hati dengan kesannya, ini sedikit info dan tips buat anda:

  • Kena ingat supplement bukan 'magic bullet' yang mana janji makan supplement je susu banyak. It doesn't work that way.
  • Ambil supplement susu akan bertambah jadi banyak bila ibu amalkan konsep asas penyusuan Demand & Supply. Lagi kerap pump, lagi kerap kosongkan breast, lagi cepat dan banyak susu terhasil.
  • Ibu minum air kosong cukup minimum 3L sehari. Penyusuan perlukan banyak air dan pengambilan juga perlukan air untuk penyerapan. Kurang air kuranglah susu.
  • Jangan tunggu breast penuh baru nak pump. It's a BIG NO NO. Itu tandanya anda bagi signal pada badan baby tidak perlukan banyak susu. Jadi badan pun akan kurangkan penghasilan susu
  • Jangan pump ikut sempat. Sangat salah konsep ini. Pump mesti konsisten ikut jadual. Tiada jadual pump buat satu. Bila pump ikut jadual, anda melatih badan anda untuk menghasilkan susu on-time. Barulah pump susu meriah sebab badan dah tahu masa pump susu kena keluar banyak.
  • Jangan takut nak pump sebab anak kuat menyusu dan takut susu kering. Ini teramatlah salah. Sebab anak kuat menyusulah anda kena lagi kuat pump supaya badan sentiasa dapat rangsangan bahawa baby perlukan lagi banyak susu. Jadi badan pun bekerja lagi kuat untuk hasilkan susu.
  • Teruskan pump walaupun keluar setitik atau pump angin. Bila jadi macam ini, ibu selalu give-up sedangkan penyusuan bukan perkara senang apatah lagi bila anda sedang latih badan untuk hasilkan susu. Inikan budak nak PMR pun belajar 3 tahun dulu kan. Takkan lah pump sekali terus susu jadi banyak. Badan juga perlu berlatih. Jadi kerapkan sesi pump dan ikut jadual pump anda, latih badan untuk hasilkan susu dan lama2 badan akan keluarkan banyak susu.

 

Pengambilan supplement biasanya akan bantu badan ibu hasilkan susu yang lebih pekat dan lengkap khasiatnya. Susu juga biasanya akan bertambah tetapi anda tidak boleh harapkan pertambahan yang mendadak jika anda malas untuk pump. Jadi syarat pengambilan supplement untuk penyusuan adalah:

  • Ambil supplement dengan konsisten ikut jadual makan yang betul (makan suka hati kesan minimum atau tiada kesan langsung)
  • Minum air kosong cukup minimum 3L sehari (penting untuk penyerapan supplement dan penghasilan susu ibu)
  • Kerapkan sesi pumping dan pump ikut jadual (ingat konsep Demand & Supply)
  • Fikiran yang positif, yakin susu banyak, disiplin pumping, doa dan zikir berterusan kepada Allah

 

Apa beza antara penyusuan dengan supplement dan tanpa supplement? Paling ketara bila ada supplement badan lebih cepat hasilkan susu dan susu jadi lebih banyak. Malah susu biasanya lebih pekat dan baby cepat kenyang berbanding tanpa supplement. Bonus, ibu akan terasa pelbagai perubahan lain dari sudut kesihatan dan kecantikan dalaman serta luaran.

Bila supplement bantu badan ibu hasilkan susu dengan lagi cepat dan banyak, barulah ibu boleh kumpul stok EBM dengan mudah. Senang kata ibu boleh kumpul stok tanpa makan supplement tapi ia jadi lg cepat bila ibu ambil supplement. Hasil 2x pumping mungkin bersamaan dengan 1x pumping dengan supplement.

 

Tidak percaya? Jemput lihat sendiri apa kata breastfeeding mom yang amalkan supplement

Testimoni 1: Perjalanan penyusuan Pn.Shima dengan Set Penyusuan 3M

shima1

shima2

shima 3M

shima3

 

Testimoni 2: Perjalanan penyusuan Pn.Faizah dengan Set 3M

3mFAIZAH

 

Testimoni 3: Dengan Set 3M Pn.Hana kumpul 160oz dalam 2 minggu

HANA3M

 

Testimoni 4: Dulu 10oz kini 28oz sehari dengan Set 3M

Set 3M

 

Ibu-ibu di atas mengamalkan Set 3M yang merupakan set penyusuan paling lengkap kami. Alhamdulillah hasilnya memang tidak mengecewakan dengan syarat makan ikut panduan yang betul, rajin pump dan minum air kosong cukup. Lagi2 Set 3M ni ada Tips Eksklusif untuk bantu badan ibu hasilkan susu dengan leih cepat dan banyak. Mesti best kan bila dibuapat kumpul stok yang banyak untuk baby. Hati ibu pun akan sentiasa tenang dan relax je. Nak outstation pun tak risau.

Penyusuan Set 3M [11]Berminat untuk cuba set 3M ni, anda perlu hubungi saya sahaja. Lagipun sepanjang Oktober ini, set 3M ada Special Offer. Jika dalam budget, beritahu saya dan saya pasti boleh bantu anda. Tapi seperti sya beritahu, hasilnya akan lumayan jika anda sendiri rajin pump. Buat ibu2 yang tidak perlukan supplement anda harus bersyukur. Tapi jika anda perlukan pengambilan supplement, usah rasa rendah diri. Saya juga amalkan supplement malah ramai lagi bf mom yang amalkan supplement. Jika ia boleh bantu kita beri yang terbaik untuk anak, apa salahnya kan? Tepuk dada tanya selera.

 

Jika anda suka dengan artikel ini, sila berikan sokongan anda dengan Like, Tweet, +1 atau Share di bahagian kiri page. Terima kasih ^_^


Jika anda berminat dengan sebarang produk Shaklee, sila hubungi saya untuk mendapatkan info lanjut di 013-3445223 atau add FB saya Aimi Shaklee. Pastikan anda membeli dengan saya atau pengedar yang betul bagi mendapatkan panduan makan yang betul dan berkesan ya. KONSULTASI PERCUMA SELEPAS PEMBELIAN HANYA UNTUK CUSTOMER LIFEFIT.MY

* Testimoni ini adalah pengalaman customer dan hasil dari setiap consumer mungkin berbeza. Namun ini tidak bermakna vitamin ini boleh mengubat atau menyembuhkan penyakit. Sila konsult dengan pengedar anda untuk lebih lanjut.

2 comments:

Niza Matun said...

assalam..kak, set 3m ni bpe ye??

Unknown said...

Wasalam niza.. sy tk boleh quote harga di sini sbb syarat2 Shaklee.. niza boleh sms sy di 013-3445223 atau PM fb sy Aimi Shaklee ya

Post a Comment